Wednesday, June 13, 2012

Dilema

apa perasaan kita bila ditawarkan dengan dua perkara yang berbeza dan hanya memberikan 1 sahaja pilihan.
itu perasaan aku tengah hari tadi.
sebelumnya aku ditawarkan kerja di sebuah syarikat india. 
gaji yang lebih tinggi, namun job scope yang diberi adalah serupa 100% dengan kerja aku di syarikat sebelumnya. suasana kerja belum tahu, tetapi pekerja di sana 99% adalah india.waktu kerja seperti biasa namun setiap hari sabtu adalah bekerja dari 9 hingga1tghr.
namun tengah hari tadi mendapat 1 call daripada syarikat cina. scope kerja yang berbeza membolehkan aku belajar sesuatu yang baru. dengan gaji kurang 2rat dari syarikat india tersebut. namun hari sabtu aku akan bekerja selang seli dan di sini pekerja terdiri drpd  melayu, cina dan india.
So, perbezaan di antara keduanya adalah  1st- GAJI, 2nd- PENGALAMAN BARU, 3rd- KERJA/CUTI HARI SABTU, 4th- SUASANA KERJA.
so, fikir-fikir dan fikir, mintak pendapat sana sini
akhirnya aku pilihan untuk bekerja di syarikat cina. sebab, hati aku mmg dah memberat kepada syarikat tersebut walaupun syarikat india dulu yang menawarkan kerja buat aku...
bagi aku... walaupun di syarikat cina menawarkan gaji yang kurang sedikit, tapi saya yakin pengalaman baru yang akan aku perolehi di syarikat tersebut lebih bernilai daripada rm200 tersebut. selain itu, cuti dua hari sabtu tersebut mmg berharga buat aku. senang untuk balik kampung... sudah semestinya setiap bulan aku akan pulang ke kampung halaman bersama abang aku. suasana kerja, sebenarnya tidaklah mempengaruhi sangat untuk aku. yang penting buat aku pengalaman baru dan cutinya aku pada hari sabtu lebih penting.
esok, aku akan ke syarikat cina tersebut untuk membuat medical check-up dan seterusnya mengambil appointment letter. alhamdulillah. insyaAllah aku akan start bekerja semula hari isnin depan setelah hampir sebulan menanam anggur di puchong ini. 
thanks for my family, for him n my friends that give me moral support to me to make a decision.
now, I need to create a apologise email to indian company. (sebenarnya syarikat ini menangguhkan kemasukkan kerja aku y sepatutnya bermula hari ini kepada hari yang belum ditentukan dan kemungkinan besar adalah pada 18hn6.) ini turut menyebabkan perasaan tidak secure sebenarnya buat aku menjadikan aku lebih memilih syarikat cina.
okayla...
sedikit panjang cerita aku malam ini. penat la membace...
just for sharing.. 

No comments: