Sunday, September 5, 2010

sebulan berpuasa


assalamualaikum...
alhamdulillah, setakat ini, selamat sudah umat islam di seluruh dunia mengerjakan ibadah puasa selama 25 hari dan hari ini merupakan hari yang ke 26 ramadhan...
tentu banyak kenangan manis, pahit, masin, tawar, kelat sepanjang di bulan ramadhan kan...
bagi aku, puasa tahun nie, lebih banyak dugaannya berbanding tahun2 lepas...
kesihatan terganggu byk kali.. pada awal puasa, aku xlalu makan, setiap kali lepas bersahur, aku akan memuntahkan semula ape yang aku makan time sahur... tp buka pose, aku makan byk jer... time tu aku batuk2.. teruk jua.... bila masuk pertengahan bulan pose pulak, aku xlalu mkan lagi... tp itu xkisah la... sekarang dah 3,4 hari aku batuk2 semula.. sakit2, demam2... aduhai... tapi insyaAllah aku xmengeluh sebab semoga sakit itu mengurangkan dosa2 aku...amin...
sekarang demam dah kebah sikit, cume tinggal batuk2 jer... panas badan tinggal cikit jer lagi...sakit belakang...mek aku duk suh aku minum annlene (kompem salah eja..hahaha) ..bukan aku xnk..nanti la dah keje baru aku try minum... dah la menda alah tu mahal... keje pun belum lagi...adeh..

akhir sudah citer pasal aku n sakit...
raye tinggal lagi 5 hari....kuih raye aku xsiap lagi.... yang dah siap..kuih gunting, kuih siput... popia aku dah siap gulung, ari selasa kot la baru aku nak goreng... hari last pose iaitu hari kamis nie, kompem penat giler... dengan nak bungkus ketupat pulut lagi... dengan nak wat muffin coklat plak... adeh... muffin nie dah la kene kukus malam raye.. kalu kukus awal, cepat lak berkulat... paling lame bley tahan 4 hari.. so, sampai raye ke3 je la muffin aku kenela malam2 baru kukus... target aku.... 200 biji jer, adeh...dapat aku rasekan betapa penatnye aku sehari sebelum raye... ape lagi yer pasal raye... kene gosok baju raye lagi... itu mmg setiap tahun la buat....
tahun nie raye cume ade aku, adik aku, kakak2 aku bersama suami masing2 n abang aku y kat puchong jer.. yang lagi dua org beraye di rumah mertua n maybe raye ke 4 or 5 baru balik cini kot... stop smpi cini dulu la kali nie....
kita akhiri dengan alhamdulillah..

pesanan : selamat hari raye maaf zahir dan batin... n jemput la datang rumah...
alamat : no.7 kampung gong halt, 28050 kuala krau, temerloh, pahang darul makmur.. (promote umah)

~nikhamizahnikismail~

2 comments:

farhana said...

Nik...sabar ya...
Dugaan di bulan yang mulia ni, diberi ganjaran yg banyakkkkk jika kita bersabar =)

Selamat hari raya in advance Nik =)

niK hAmiZaH said...

=) xde ape la fana... sesaje jer...
mudah-mudahan sakit tu mengurangkan dosa2 yang ade... amin...
selamat hari raye fana..